تبلیغات
فجر آزادی - یهودیان و گسترش بابی گری و بهائی گری
یکشنبه 24 اردیبهشت 1391

یهودیان و گسترش بابی گری و بهائی گری

   نوشته شده توسط: ارژنگ    نوع مطلب :مقالات ،ادیان‌و فرق ،

با سلام و عرض ادب، تاکنون چند مقاله درباره فرقه ضاله بهائیت در این وبلاگ منتشر شده است. در اینجا به نقش یهودیان و گسترش بابی گری و بهائی گری در ایران پرداخته خواهد شد.

(انوسی ها یا همان یهودیان مخفی که عقاید خود را فاش نمی کنند!

و نقش ایشان در پیدایش و گسترش بابی گری و پدیده بهائی گری

عامل مهمی در تحولات معاصر ایران است که باید، به دور از هر گونه افراط و

تفریط، مورد شناسایی مستند و علمی قرار گیرد. طبق بررسی های انجام شده،

گسترش سریع بابی گری و بهائی گری

و به ویژه نفوذ منسجم و عمیق ایشان در ساختار حکومتی قاجار، از

دوران مظفرالدین شاه، بدون شناخت این پیوند غیرقابل توضیح است.

در بررسی تاریخ پیدایش و گسترش بابی گری در ایران، نمونه های فراوانی از

گروش یهودیان جدیدالاسلام به این فرقه مشاهده می شود که به مروجین اولیه

بابی گری و عناصر مؤثر در رشد و گسترش آن بدل شدند. می دانیم که بابی گری را یک

یهودی جدیدالاسلام ساکن رشت، به نام میرزا ابراهیم جدید، به سیاهکل وارد کرد 123 و نیز

می دانیم اولین کسانی که در خراسان بابی شدند یهود یان جدیدالاسلام مشهد بودند.

معروف ترین ایشان ملا عبدالخالق یزدی است که ابتدا در یزد اقامت داشت. او از علمای

دین یهود بود و پس از مسلمان شدن در زمره اصحاب مقرب شیخ احمد احسایی جای

گرفت و احسایی هفت سال در خانه وی سکونت داشت. ملا عبدالخالق یزدی سپس به

مشهد مهاجرت کرد، در صحن حضرت رضا (ع) جماعت و منبر و وعظ برقرار نمود.

گوبینو « علمای طراز اول مشهد » به نوشته مهدی بامداد، می نویسد:

[ملا عبدالخالق یزدی] از شاگردان شیخ احمد احسایی بود... و از حیث مقام

علمی و فضایل شهرت زیادی داشت و در انظار عامه احترام و اعتباری پیدا کرده بود.

یهودیان مشهد، که تعداد ایشان در سال 1831 حدود دو هزار نفر گزارش شده، در

سال 1839 میلادی، اندکی پس از استقرار کمپانی ساسون در بوشهر و بمبئی و پنج سال

پیش از آغاز دعوت علی محمد باب، به طور دسته جمعی مسلمان شدند بی آن که هیچ

فشاری بر ایشان باشد، و کدخدای ایشان، به نام ملا مشیاخ، به ملا مهدی و خاخام ایشان،

به نام ملا بنیامین یزدی، به ملا امین تغییر نام داد. گروهی از جدیدالاسلام های مشهد در

سلک اهل تصوف بودند و به ترویج میرزا ابوالقاسم سکوت شیرازی به عنوان مرشد خود

می پرداختند. گروهی از آنان به بابی گری پیوستند و بعدها نقش فعالی در گسترش

بهائی گری به دست گرفتند.

گروش این یهودیان به اسلام واقعی نبود و ایشان به طور پنهان یهودی (انوسی) بودند.

«یهودیان مخفی» دایر ةالمعارف یهود پدیده جدیدالاسلام های مشهد را در ذیل مدخل

و در جای دیگر تصریح می کند که آنان به عنوان «مرتدین» مطرح کرده نه در مدخل

به حیات خود ادامه دادند.

والتر فیشل، محقق یهودی، «یهودیانی در لباس اسلام» می نویسد؛

که این جدیدالاسلام ها همچنان مخفیانه به دین یهود پایبند بوده و هستند.

فیشل این مطلب را در سال 1328 ه.ش. عنوان می کند. به عبارت دیگر، در طی دورانی

(1949 ) که از مسلمان شدن این یهودیان می گذشت، اینان مدت طولانی 110 ساله ای ( 1839)

همچنان در خفا یهودی بودند.

از این یهودیان مشهد فردی به نام ملا ابراهیم ناتان را می شناسیم که رهبری یک شبکه

فعال اطلاعاتی انگلیس را در منطقه به دست داشت و در سال 1844 (سال آغازین دعوی

باب) به بمبئی مهاجرت کرد. توماس تیمبرگ می نویسد: ملا ابراهیم ناتان، به سان

با «دارای پیوندهای قوی» ( یهودیان بغدادی) ساسون ها و بستگان و کارگزاران ایشان

جامعه یهودی خراسان بود و نیز دارای پیوندهای قوی با حکومت بریتانیا.

دایرة المعارف یهود تصریح می کند که ملا ابراهیم ناتان رهبری یهودیان بخارایی، افغانی

نقش مهمی در جنگ اول انگلیس و افغان

و ایرانی مقیم بمبئی را به دست داشت و این مأخذ در جای دیگر

از ملا ابراهیم ناتان به صراحت به عنوان کسی که نقش مامور را ایفا نمود

یاد کرده است.